fredag 12 juli 2013

Sommartankar

Tänk jag drömde en natt att vi skapade ett avslappningsrum med massor av kuddar, saccosäckar, hängmatta och gungstol. Vi inredde i mjuka pastellfärger, lugnande för oroliga själar. Vi skapade en playa med gräss och sandstrand; fotbaljor och porlande vatten. Och ett badkar. Mmmm. Solen sken från en värmelampa och glaspelare av bubblor i olika färger stimulerade mina sinnen. Jag drömde att vi hade att målarrum, där man kunde måla, kludda och skapa efter mina egna förutsättningar; utan krav på "estetisk Fulländning". Jag drömde att vi hade ett musikrum med trummor, blås- och stränginstrument, trianglar, maracas, ja allt möjligt som man kan göra ljud av. Jag drömde om ett " minnenas rum", där vi kan återkoppla till samhället då; hågkomster, som väcker minnen från förr. Jag drömde också att vi hade flera smårum för samtal, studiecirklar och andra "smågruppsaktiviteter". En mångfald, som var och en kan välja av efter lust, intresse och förmåga. Varför kommer sådana här tankar till mej en sommar, när jag snart skall slappna av och ta semester? Varför just nu? Jo jag börjar varva ner, reflektera över händelser under våren och försommaren. Demensdagarna i Karlstad med en enda stor sol på himlen. Vilket inspirationstillfälle! 1500 personer; undersköterskor, sjuksköterskor, arbetsterapeuter, chefer, läkare, experter, samlade för att delge erfarenheter, ny forskning, mer kunskap, mer belägg/kunskap till demensvårdens utveckling. Det kändes så bra att få ta del av, se och höra och förstå att vi tilsammans, alla med olika yrkeskunskaper, olika yrkesroller, positioner kan bidra och förenas. En multiprofessionell vård baserad på engagemang, målinriktning och kreativt tänkande, reflektion, fortbildning och kompetensutveckling. Kan vi hoppas? Kan vi se våra drömmar bli sanna? Ja, självklart.Vi fortsätter på den inslagna vägen... Glad sommar! Önskar Bodil, som bloggar efter semestern. PS. Kanske jag hälsar på Hattstugan på Gotland. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar